Laureáti ocenenia Kamera 2025 sú známi. Hlavnú cenu si prevzal kameraman Tomáš Kotas
Hoci kameramani často stoja v tieni, práve oni vytvárajú obraz, ktorý divák vidí a cíti. Možnosť precítiť príbeh môžu diváci vďaka…

Výročné národné ceny za filmovú a audiovizuálnu tvorbu Igric udelili už po 36. raz. Odbornú porotu oslovili tento rok najmä diela ženských autoriek. Cenu za celoživotný prínos slovenskej kinematografii si prevzal „otec“ slovenského animovaného filmu Rudolf Urc.
Unikátnu bronzovú sošku Igric za televíznu dramatickú tvorbu si v bratislavskom Dome kultúry Zrkadlový háj prevzala v nedeľu (21. septembra) Scarlett Čanakyová, autorka scenára pôvodnej televíznej historickej série Čas nádejí. V nej zachytila osudy troch generácii slovenskej živnostníckej rodiny na pozadí významných historických udalostí rokov 1914 až 1951.
V kategórii filmovej a televíznej dokumentárnej tvorby udelili najrenomovanejšie audiovizuálne ocenenie režisérke a scenáristke Daniele Meresse Rusnokovej za intímnu spoveď matky v dokumentárnom filme Šedá zóna, v ktorom sa zamerala na málo diskutovanú tému predčasných pôrodov a záchranu nedonosených detí, vrátane kritiky súčasného sociálneho i zdravotného systému.
Citlivý pohľad do vnútorného sveta ženy, ktorá sa odmieta podriadiť stereotypným predstavám o rodine a postavení v spoločnosti, prináša film Nikto ma nemá rád. Postavu hlavnej hrdinky Sáry stvárnila Rebeka Poláková, ktorá si za svoj herecký výkon v nedeľu odniesla sošku Igrica.
„Potešujúce je, že pod tvorbu mnohých filmov sa podpísali menej známi tvorcovia, o ktorých, som presvedčený, že ešte budeme počuť,“ uviedol jeden z členov odbornej poroty, publicista a predseda Klubu filmových novinárov Ladislav Volko.
„Je mi ľúto, že Igric nemá možnosť oceniť všetky výnimočné umelecké výkony – to pre nás ako porotu bol najväčší problém. Zároveň sa teším, že súčasná slovenská filmová a televízna tvorba má taký tvorivý potenciál,“ doplnila divadelná vedkyňa Nadežda Lindovská.
Svoj tvorivý potenciál naplno ukázala aj ďalšia laureátka ceny Igric za animovanú tvorbu – režisérkaKristína Bajaníková. Jej animovaný film Ako medveď zložil pieseň označila porota za rozprávku pre najmenších par excellence, podanú kultivovanými jednoduchými výtvarnými a animačnými prostriedkami.
Do rodiny držiteľov ceny Igric pribudol tento rok i významný slovenský filmár Miloslav Luther, ktorý získal sošku Igrica za hranú tvorbu pre kiná – za scenár k svojmu poslednému filmu Spiaci účet, v ktorom rozpráva príbeh o morálnych dilemách a následkochdruhej svetovej vojny.
Igrica za najlepší herecký výkon si prevzal obľúbený slovenský herec František Kovár, ktorý zaujal svojou mnohorozmernosťou – postavou mastičkára v československej rozprávke Čarovné jablko i za stvárnenie postavy otca vo filme Spiaci účet.
Igric za celoživotný prínos slovenskej kinematografii patrí tento rok zakladateľovi slovenského animovaného filmu, režisérovi, dramaturgovi, publicistovi a pedagógovi Rudolfovi Urcovi, ktorý na filmovej scéne debutoval už v roku 1959 portrétom vojnového veterána, dokumentom Človek z Málinca.
Jeho hľadanie pravdy, snaha sprostredkovať ju divákom a otvorená diskusia o histórii a spoločnosti sa však počas normalizácie nestretli s pochopením vládnucej moci a Urc bol preto nútený z dokumentárneho filmu odísť.
Ako sa ale vraví, kde niečo končí, niečo iné začína a presne to bol aj prípad Rudolfa Urca. Zostal verný kinematografii, no zakotvil v inej sfére – stal sa zakladateľom modernej animácie na Slovensku a stál pri zrode zlatej éry slovenského animovaného filmu. Medzi jeho najznámejšie diela patria animované filmy Oráč a Obri či Minútky na vrátnici, ako aj seriály Dada a Dodo a Rozprávky z nočnej košieľky.
Svoje vedomosti o animovanej televíznej tvorby pretavil Rudolf Urc do viacerých publikácií a ako prvý vedúci Katedry animovanej tvorby na Vysokej škole múzických umení v Bratislave rovnako aj do vzdelávania nových generácií mladých tvorcov.
Profilový rozhovor s Rudolfom Urcom nájdete v našom archíve na stránke https://kinorama.sk/archiv-relacie/13-diel-2019/
Prvýkrát boli výročné národné ceny za filmovú a audiovizuálnu tvorbu Igric udelené v roku 1967. Slávnostné okamihy na pódiu si ocenení autori vychutnali aj ďalšie dva roky, no potom nastala vplyvom vládnej moci desaťročia trvajúca, nechcená pauza.
Udeľovanie unikátnych ocenení obnovili až v roku 1993 ako formu podpory a uznania tvorivého potenciálu a talentu slovenských tvorcov. Počas galavečera sú každoročne odovzdávané i tvorivé prémie a Ceny Jána Fajnora.
„Najstaršia filmová a televízna cena IGRIC je živým dôkazom toho, že tvorivý potenciál slovenskej kultúrnej obce nezastavia ani prudké politické výkyvy, neprajnosť, perzekúcie, či zákazy a že kreativitu nemožno udupať, či zadusiť najmä ak sa medzi tvorcami a ich podporovateľmi nájdu silné osobnosti, ktoré vždy vstanú z popola a nesú pochodeň ďalej – ľudia a inštitúcie, pre ktoré nie sú dôležité červené koberce, ale hlavne tvorba, umelecká iskra, profesionalita, kontinuita tvorby a ľudské a morálne hodnoty pretavené do umeleckého diela“ uviedli organizátori ocenenia – Slovenský filmový zväz, Literárny fond a Únia slovenských televíznych tvorcov.
Záznam zo slávnostného odovzdávania ocenení IGRIC 2025 odvysiela v sobotu 27.9. večer Dvojka STVR.
Hoci kameramani často stoja v tieni, práve oni vytvárajú obraz, ktorý divák vidí a cíti. Možnosť precítiť príbeh môžu diváci vďaka…
Milovníci muzikálových filmov sa dočkali. Do kín prichádza Bozk pavúčej ženy – veľkolepý muzikál inšpirovaný svetoznámym románom Manuela Puiga. Americký režisér…
Pohľad za oponu tabuizovaných tém a moderných vzťahov i pseudopartnerstiev prinášajú na plátna najnovšie dokumentárne filmy talentovaných dokumentaristiek. Virtuálna priateľka v…