Laureáti ocenenia Kamera 2025 sú známi. Hlavnú cenu si prevzal kameraman Tomáš Kotas
Hoci kameramani často stoja v tieni, práve oni vytvárajú obraz, ktorý divák vidí a cíti. Možnosť precítiť príbeh môžu diváci vďaka…

Po dokumentárnom filme Pachová stopa prichádza režisérka a scenáristka Zuzana Piussi tento rok do slovenských kín s novou investigatívnou snímkou Hlas lesa. Po 6 rokoch sa tak pred kamerou vracia opäť k environmentálnym témam a pokračuje v tvorbe trilógie nazvanej Environmentálny žiaľ.
Jedna z najvýraznejších slovenských dokumentaristiek je známa tým, že sa nebojí púšťať do exponovaných a chúlostivých tém, ktoré hýbu súčasnou spoločnosťou a názorovo ju rozdeľujú. Zuzana Piussi zostáva verná svojej povesti aj v najnovšom dokumentárnom filme Hlas lesa, v ktorom otvára témy prírody, starostlivosti o les, jeho vlastníctva, výrubu, ochrany i rozvoja a prepája ich s otázkou odstrelu medveďov.
,,Les sa nečakane stal jedným z bojísk súčasných kultúrnych vojen a má s ním skúsenosť úplne každý,“ približuje Zuzana Piussi. ,,Chcela som urobiť film, ktorý hľadá určitý stred – hlas lesa, ktorý ukazuje perspektívu tých, ktorí les vysádzajú a žijú z neho, aj hlas tých, ktorí ho vnímajú a chránia v dimenzii, ktorá nás všetkých nepochybne presahuje,“ vysvetľuje svoj zámer režisérka dokumentu s tým, že pred kamerami nechala zaznieť široké názorové spektrum – hlasy lesníkov, poľovníkov, ochranárov i súkromných majiteľov lesov a hľadá východisko z bludného kruhu súčasného stavu, ktorý polarizuje spoločnosť.

Vo vyše hodinovej snímke tak Piussi otvára mnohé dôležité ekologické otázky súčasnej slovenskej spoločnosti a prináša nové zistenia. Priestor dostáva vyhrotený vzťah medzi ochranármi a lesníkmi, otázka celoplošného odstrelu medveďov, problematika pytliactva i tematika súkromného a verejného záujmu v prostredí slovenských lesov. Boj o prírodu filmárka vníma ako zrkadlo stavu našej spoločnosti, odraz väčšieho a hlbšieho sociálneho konfliktu a zápas o podobu našej krajiny a spoločnosti zdôrazňujúc, že v Hlase lesa budú ľudia počuť všetko, čo počuť nechceli.

Snímku Hlas lesa začala Zuzana Piussi natáčať už pred 9 rokmi, no ako sa nechala sama počuť, v priebehu nasledujúcich rokov mala pocit, že týmto dokumentom by ľuďom nič nové nepriniesla. Zlom nastal po vyhrotení vzťahu medzi ochranármi a lesníkmi v období, keď sa spoločnosť vzoprela proti zvýšenej ťažbe dreva v slovenských lesoch a vznikla iniciatíva My sme les, čo bol pre Piussi impulz na dokončenie snímky.
„Ja som sa vlastne k tomu filmu vrátila pred rokom a som ho dokončila a zistila som, že ten materiál, ktorý som natočila pred 9 rokmi vôbec nezostarol, že tá téma sa vôbec nejako neposúva, že lesník a ochranár, to sú dva tábory, ktoré nemôžu nájsť zmier a ja som ten film dokončila, lebo zrazu do toho prišiel aj ten medveď a ja som aj sama pre seba skúmala, ako súvisí medveď s lesom a ja si myslím, že podstatne súvisí a málo sa o tom hovorí,“ uviedla Piussi v rozhovore pre Rádio Devín.
Hlas lesa má hneď niekoľko špecifík. Okrem toho, že je návratom dokumentaristky k environmentálnym témam, Zuzana Piussi v ňom zostáva v porovnaní s predchádzajúcimi dokumentárnymi filmami viac v úzadí, vyhýba sa jasnému vyjadreniu svojho vlastného postoja k danej veci i pre ňu príznačnej irónii a ironickým poznámkam a cez premyslené otázky a odpovede zainteresovaných subjektov necháva, nech si divák vytvorí na tému vlastný názor.
Hlas lesa je druhou časťou trilógie Environmentálny žiaľ, ktorú Zuzana Piussi odštartovala v roku 2019 natočením snímky Obliehanie mesta o kremnickom zlate a problematike ťažobného priemyslu. Tretieho dielu s názvom Ľahostajný smäd sa diváci dočkajú možno už o rok.
„Urobila som film o lese a mám rozpracovaný film o vode a ten určite chcem dokončiť, tam mám veľa materiálu a tam by som chcela asi budúci rok finišovať,“ vyjadrila sa Piussi v rozhovore pre Rádio Devín.

Hlas lesa, ktorý vznikol v koprodukcii s STVR, mal premiéru 28. mája v bratislavskom kine Lumière a aktuálne ho nájdete v ponuke slovenských kín. Okrem Zuzany Piussi sa pod jeho nakrútenie podpísali kameramansky Miro Remo, Maroš Berák, Branislav Molnár, Radovan Haluza a Michal Kalaš.
Ukážku z filmu si môžete pozrieť „>tu
Hoci kameramani často stoja v tieni, práve oni vytvárajú obraz, ktorý divák vidí a cíti. Možnosť precítiť príbeh môžu diváci vďaka…
Milovníci muzikálových filmov sa dočkali. Do kín prichádza Bozk pavúčej ženy – veľkolepý muzikál inšpirovaný svetoznámym románom Manuela Puiga. Americký režisér…
Pohľad za oponu tabuizovaných tém a moderných vzťahov i pseudopartnerstiev prinášajú na plátna najnovšie dokumentárne filmy talentovaných dokumentaristiek. Virtuálna priateľka v…