Anatolij sa vracia do rodnej dediny Stepne, aby sa postaral o umierajúcu matku. Lúčenie s ňou a opätovné stretnutie s bratom a ženou, ktorú roky nosí v srdci, v ňom prebudia muža, na ktorého dávno zabudol. V rozľahlej zimnej krajine znova prežíva svoje životné rozhodnutia a zamýšľa sa nad ich zmyslom. Zanikajúce ukrajinské dediny, stupňujúce sa odcudzenie medzi obyvateľmi, ktorí v nich prežívajú, koniec postsovietskej reality a zároveň jednej etapy jeho života, to všetko na Anatolija neúprosne dolieha. Na smrteľnom lôžku mu však matka nečakane povie o ukrytom poklade. Aký poklad môže dospelý muž nájsť v opustenej krajine, ktorú kedysi zanechal aj on sám? A aký poklad Anatolij skutočne hľadá? Ukrajinsko-nemecko-poľsko-slovenskú snímku Stepne nakrútila debutujúca ukrajinská režisérka Maryna Vrodyová, ktorá si za svoj nadčasový príbeh z festivalu v Locarne odniesla Cenu za najlepšiu réžiu a Cenu filmových kritikov FIPRESCI.
Veľkovýpravná snímka o Napoleonovi oceňovaného režiséra Ridleyho Scotta zobrazuje vzostup, životné omyly aj pád tohto francúzskeho panovníka. Boli to chyby taktické, alebo osobnostné? Ovplyvnila jeho konanie viac náhoda, alebo osobné slabosti? Film zachytáva aj Napoleonovo stretnutie a vzťah s kreolkou Jozefínou, z ktorej spravil francúzsku cisárovnu, a okrem vzťahu k vojenstvu tak zobrazuje aj jeho osobnú potrebu uznania a plnohodnotného citového prežitku kontrastujúcu s túžbou po moci a uznaní. Ridley Scott je svojou láskou k pôsobivému vizuálu povestný, Napoleon je však jeho prvým filmom, kde ju uplatňuje na škále výpravnej historickej snímky. Túžba uspieť vo veľkom stojí na gestách a činoch, a film Napoleon s hviezdnym Joaquinom Phoenixom v hlavnej úlohe je Scottovým pokusom znázorniť to obsahom aj formou.
Nelegálny bieloruský imigrant Alexej uteká za lepším životom. Aby získal francúzske občianstvo, vstupuje do Francúzskych légií a odchádza na misiu do delty rieky Niger. Ovplyvnený zážitkom zabitia miestneho ekoaktivistu Jomu, mení svoju životnú perspektívu a aj za cenu vydedenosti odmieta filozofiu prežitia na úkor iných. Jomova vysídlená sestra sa stáva mementom ceny, ktorú za túto vnútornú premenu platí. V Paríži sa Alexej stáva tanečníkom v nočnom klube a vytvára svoje umelecké alter ego na identite muža, ktorého zabil. Celovečerný debut Giacoma Abbruzzeho Disco Boy vyniká vďaka spolupráci s výnimočnou kameramankou Helene Louvartovou silnou vizualitou, ktorú ocenila aj porota berlínskeho filmového festivalu cenou za mimoriadny umelecký výkon. Film Disco Boy je vizuálne strhujúca snímka o hľadaní života aj tam, kde sa za ňu platí bolesťou a utrpením.
Fínsky režisér a dnes už klasik svetového filmu Aki Kaurismaki prichádza do našich kín s novou snímkou Karaoke Blues. Anna pracuje v supermarkete a napriek svojej čistej a otvorenej povahe trávi väčšinu svojho času osamelo. Hollapa, kedysi príťažlivý robotník, žije na ubytovni a jeho najčastejším spoločníkom je pálenka. Dvaja osamelí ľudia sa náhodne stretávajú, pochopia svoju príležitosť a spolu sa učia, ako prežiť ľúbostný vzťah. Helsinská noc, Kaurismakiho obľúbený časopriestor, je prostredím, kde sa otvárajú ľudské srdcia a mysle, aby uvažovali o tom, ako uchopiť to, čo prežívajú počas dňa. Nežná tragikomédiaKaraoke blues, ocenená cenou poroty na festivale v Cannes, je ďalšou Kaurismakiho netradičnou romancou o ľudskej vôli prežiť obyčajný život.
Malá Dounia vyrastá v Aleppe, meste plnom hudby, vôni a chutí. Ako päťročná stráca mamu, a o rok na to i domov, keď kvôli vojne musí spolu so starými rodičmi Sýriu opustiť. Vo vrecku však ukrýva štyri malé semienka černuchy, ktorá podľa tradície odháňa zlo, v srdci spomienky na domov a legendu o princeznej z Aleppa, aby jej pomohli vyrovnať sa so životnými zmenami. Kanadsko-francúzska animovaná snímka Dounia a princezná z Aleppa zobrazuje náš krehký svet očami malej hrdinky, ktorá si svoj život pomocou spomienok a fantázie buduje odznova. Súčasťou projekcie je aj premietanie krátkometrážneho animovaného slovensko-chorvátskeho filmu Modrý maco, o chlapcovi, ktorému celý život chýbal jeho narodeninový dar – modrý plyšový medvedík.
Desaťročný Jason trpí poruchou autistického spektra a napriek nadpriemernej inteligencii nedokáže ovládať svoje bezprostredné emócie. Pedagógovia rodičom navrhujú, aby ho umiestnili do špeciálnej školy, oni sa však za svojho bystrého chlapca rozhodnú zabojovať. Medzi otcom a synom vzniká dohoda: otec Jasonovi pomôže vybrať futbalový klub, ktorému bude fandiť, a on sa na oplátku pokúsi naučiť so svojimi emóciami vedome pracovať. Výnimočne inteligentný Jason však požaduje splnenie zásadného kritéria: návštevu všetkých päťdesiatich šiestich futbalových klubov v Nemecku. A tak sa spolu vydávajú na víkendové výlety po krajine. Ako toto dobrodružstvo stmelí celú rodinu? Pomáhajú rodičia Jasonovi, alebo napokon pomáha Jason rodičom? Aj o tom je nemecká rodinná komédia Víkendoví rebeli, nakrútená podľa skutočnej udalosti.
Francúzsko, 1885. Dodin Bouffant, vychýrený gurmán a kuchár, už dvadsať rokov spolupracuje so svojou vernou kuchárkou Eugenie. Za ten čas medzi nimi vznikol nielen dokonalý profesionálny súlad, ale aj hlboká láska. Má to však jeden háčik: Eugenie sa nechce vzdať svojej slobody a tvrdohlavo odmieta vstúpiť do manželstva. V snahe presvedčiť ju o hĺbke ich vzájomného puta sa Dodin podujme na niečo, čo ešte nikdy nespravil: svoje dokonalé jedlá začne pripravovať pre ňu, pre ženu, ktorú si vybral. Historická romantická dráma Umenie jesť a milovať režiséra Tran Ahn Hunga získala na tohtoročnom canneskom festivale Cenu za najlepšiu réžiu, a okrem brilantných hereckých výkonov francúzskych hviezd Juliette Binoche a Benoîta Magimela je ozdobená receptami z dielne slávneho šéfkuchára Pierra Gaignaira. Podarí sa Dodinovi presvedčiť svoju vyvolenú, aby mu konečne povedala áno?
Sandra je úspešná spisovateľka, manželka, a matka slepého jedenásťročného syna, žijúca s rodinou vo francúzskych Alpách. Keď jej syn jedného dňa nájde svojho otca mŕtveho po páde z okna, Sandra je donútená podstúpiť súdny proces dokazujúci jej prípadný podiel na smrti manžela. Verejná pitva ich vzťahu, detaily manželstva vytrhnuté z kontextu, Sandrina búrlivá povaha – to všetko z nej robí podozrivú. Ak aj obstojí pred porotou, ako obstojí pred sebou a synom? Vďaka precíznemu scenáru, výnimočnému hereckému výkonu Sandry Hüller v hlavnej úlohe, a sústredenej réžii Justine Triet, sa Anatómia pádu, filmová štúdia rozpadu manželstva a obrazu, ktorý si o sebe vytvárame, stala tretím filmom režírovaným ženou, ktorý v histórii festivalu v Cannes získal jeho najvyššie ocenenie, Zlatú palmu.
Poľsko-bieloruské hranice. Julia sa pod vplyvom nečakaného zážitku stáva členkou skupiny pomáhajúcej utečencom. Jan, mladý pohraničník a čoskoro otec, je rozpoltený medzi zmyslom pre pomoc a pokynmi nadriadených. Členovia sýrskej rodiny utekajúcej pred vojnou do Švédska sa v Bielorusku stávajú obeťami podvodu, a sú násilne prevezení do utečeneckého tábora. V snahe utiecť do bezpečia na územie Európskej únie podnikajú vyčerpávajúcu cestu drsnou krajinou. V Poľsku sa ich život pretína so životmi Julie a Jana, a všetci musia čeliť svojim osobným dilemám a hraniciam, aby dokázali vytvoriť priestor pre zachovanie základných ľudských potrieb. Za film Hranica získala renomovaná poľská režisérka Agnieszka Holland zvláštnu cenu poroty na benátskom festivale a je nominovaná na európsku filmovú cenu za najlepší film. Vo výsostne aktuálnej snímke upriamuje pozornosť na tie hranice, v ktorých sa pohybuje a dokáže prežiť obyčajná ľudskosť.
Najong je juhokórejské dievča, ktoré prežíva prvú lasku so spolužiakom Hesongom. Jej rodina sa však rozhodne emigrovať, a z nej sa stáva Američanka Nora. O dvadsaťpäť rokov sa Nora, dnes už spisovateľka vydatá za Američana Arthura, s Hesongom znova stretáva, a vyvstáva pred ňou nielen otázka, čo by bolo keby, ale aj čo z toho, čo bolo, stále je? Celine Song je juhokórejská dramatička, scenáristka a režisérka, žijúca v Spojených štátoch. Téma emigrácie a nenávratnej straty je jej bytostne blízka, a jej filmový debut Minulé životy je esejou o tom, aká časť každého z nás je tvorená možnosťami, ktoré sa neuskutočnili, slovami, ktoré sme nevyriekli, gestami, ktoré sme nespravili. Slovami matky Najong, každé rozhodnutie znamená “niečo za niečo“. Snímka Minulé životy, ktorú milujú diváci aj kritici na celom svete je príbeh lásky, ktorá je, napriek tomu, že sa nikdy nestala. Alebo práve preto?