Príbeh o nerozlučných kamarátkach Mimi a Líze bol v Slovenskej televízii uvedený ako animovaný, večerníčkový seriál a neskôr i ako rozhlasová hra. Dielo, v ktorom sa prelína svet dvoch dievčat – vidiaceho a nevidiaceho, so silou a jedinečnosťou priateľstva, má tiež knižnú podobu, na jeho motívy vznikla digitálna hra a v januári tohto roka sa dočkal aj divadelného spracovania. Inscenáciu s rovnomenným názvom odpremiérovali v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi. Mimi a Líza je tak prvým komplexne spracovaným detským projektom na Slovensku.
Mimi a Líza už aj na divadelných doskách
Celoslovenská premiéra divadelnej inscenácie Mimi a Líza sa uskutočnila 19. januára. Dievčatko so zatvorenými očami, ktoré „vidí“ svet svojimi ušami a rukami, zosobňuje Kristína Kotarbová, ktorá je laureátkou ocenenia Literárneho fondu v oblasti rozhlasu, divadla a zábavného umenia za rok 2024.
V úlohe jej zvedavej susedky a najlepšej kamarátky Lízy majú diváci možnosť vidieť Máriu Cvengroš. „Naše divadelné spracovanie ponúka svieži pohľad na vzťah dvoch dievčat, pojašenej a spontánnej Lízy a pokojnej rozvážnej Mimi. Líza hľadá zábavu a rozruch, rada šantí a neporiadok jej neprekáža, nevidiaca Mimi však svet vníma často odlišne a potrebuje ho mať usporiadaný a uprataný. Zrod výnimočného priateľstva sprevádzajú vtipné zážitky so svojráznymi susedmi z domu, kde Mimi a Líza bývajú, ale aj dobrodružstvá vo svete fantázie, kde jedna pred druhou odhaľujú svoje obavy, ale aj sny,“ približuje incenáciu Spišské divadlo. Hra je určená detskému divákovi, no zaujme určite aj dospelých.
Dieťa pozná najlepšie jeho matka
Divadelné spracovanie Mimi a Lízy zostáva verné originálu, no príbehu dáva nový umelecký rozmer s využitím prvkov, ktoré v doterajších adaptáciách nebolo možné uplatniť. Hra je plná emotívnych a podnetných momentov, interaktívnych prvkov, veselých pesničiek, pohybového divadla a zaujímavých a detskému divákovi blízkych, pestrofarebných scénických riešení a masiek. Pestré je i obsadenie hry.
Okrem hlavných postáv sa na scéne objavuje o. i. aj Mimin ocko, Teta z Pexesa 1 i Teta z Pexesa 2, Melánia Spevavá, ujo Zelinka, Šekulák, Hodinka, Ondula, ale aj slon, sťahovák a farebný krokodíl a na pódiu tak ožíva čarovný svet plný zaujímavých dobrodružstiev.

Nakoľko svoje dieťa pozná najlepšie jeho matka, aj obľúbený príbeh nerozlučných priateliek adaptovala na podmienky Spišského divadla jedna z jeho autoriek, absolventka divadelnej dramaturgie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave – Alexandra Salmela, pre ktorú to bola prvá takáto spolupráca s divadlom v Spišskej Novej Vsi. Projekt dramaturgicky zastrešila Sofia Skokanová a režijne Dáša Krištofovičová, ktorá je zároveň i autorkou divadelnej scény, ktorej dominuje schodisko pavlačového domu.
Divadelné spracovanie príbehu Mimi a Líza si môžu diváci pozrieť v Spišskom divadle ako súčasť jeho repertoára. Uviesť ho však plánujú aj mimo domovskej scény, a to na doskách bratislavského Divadla P. O. Hviezdoslava.
Fenomén, ktorý búra predsudky
Jedinečnosť príbehu, za ktorým stojí autorská trojica Alexandra Salmela, Katarína Kerekesová a Katarína Moláková, tkvie v konfrontácii dvoch rozličných svetov. „Jedna má oči stále zatvorené a druhá ich má dokorán. Každá pozerá, ale spolu vidia,“ uvádza sa na obálke knihy vydanej v roku 2013, ktorá vznikla na základe animovaného seriálu. Už prvá séria večerníčkov sa stala obľúbenou u detských divákov a razom sa dočkala pokračovania.

Príbeh neobyčajného priateľstva je špecifický svojou výchovnou rovinou – deti učí tolerancii, pochopeniu a rozširuje ich obzory. Skrz im blízku formu rozprávky ukazuje hravý svet fantázie a približuje vnímanie života aj inými podobami, než sú bežne zvyknuté. Cez postavu Mimi sa deti už vyše desaťročie od jej televíznej premiéry dozvedajú, že inakosť či zdravotný hendikep nie je dôvodom na odcudzovanie a sociálne vylúčenie, ale naopak príležitosťou spoznať svet „inými očami“ skrz ostatné ľudské zmysly a hlavne srdcom.
Rozprávka Mimi a Líza sa tak stáva fenoménom, ktorý prispieva k búraniu predsudkov a neopodstatnených rozdielov, ktoré by mohli vyústiť do nevraživosti, šikany či iných foriem nenávisti a odcudzovania.