Slovenský film „Kronika večných snílkov“ ocenili na festivale nezávislých filmov v Paríži
Najnovšia snímka režiséra a scenáristu Rastislava Boroša Kronika večných snílkov bude mať v slovenských kinách premiéru až začiatkom júla, už teraz si ale získala plnú pozornosť odbornej verejnosti. Na Medzinárodnom festivale nezávislých filmov v Paríži (ÉCU – The European Independent Film Festival) získala tento rok hlavnú cenu v kategórii Najlepší nezávislý dramatický európsky film (Best European Independent Dramatic Feature).
Novodobí Ťapákovci s prvkami magického realizmu
Dej filmu Kronika večných snílkov sa odohráva v prostredí fiktívnej dediny nachádzajúcej sa v lesoch stredného Slovenska a je postavený na grotesknom príbehu troch lenivých bratov – naivného Enrika v hlavnej úlohe s Milanom Ondríkom, mudrlanta Titusa s úmyslom zmeniť svet, ktorého si zahral Milan Mikulčík a nenapraviteľného idealistu a romantika Aureliána v hereckom prevedení Samuela Teichera. Vo filme ďalej uvidíte Kristínu Spáčovú, Annu Gajdzikovú, Évu Bandor, Anežku Petrovú i Petra Oszlíka.
Ak vám bude Kronika večných snílkov pripomínať nezameniteľných Ťapákovcov, nie je to náhoda. Autor filmovej snímky, režisér a scenárista Rasťo Boroš, sa voľne inšpiroval práve jedným z najznámejších klasických diel prozaičky Boženy Slančíkovej-Timravy a príbeh novodobých Ťapákovcov odel spoločne s kameramanom Tomaszom Wierzbickim do magického realizmu a snovej výtvarnej poetiky. Diváci sa môžu tešiť na kombináciu realistického zobrazenia dedinského života s magickými a neuveriteľnými javmi, prelínanie snov s realitou a tiež na poriadnu dávku irónie, humoru, absurdných medziľudských vzťahov, pasivity i láskavosti.
Podstatná je však aktuálnosť filmu a kritika spoločnosti cez viacero perspektív a symbolov. Kronika večných snílkov je zrkadlom slovenskej spoločnosti, hľadania identity a duše národa a poučenia sa z minulosti… alebo práve naopak, nepoučenia? Čo sa stane s národom, ktorý po všetkom, čo prežil, zostáva stáť na mieste, nekoná a je len „uväznený“ vo svete snov a veľkých ideológií?
„Kronika večných snílkov je film o tých, ktorí sa radšej ukryjú pred svetom, než by ho zmenili k lepšiemu. O pohodlnosti, ktorá je takmer estetická. O vzťahoch, ktoré sú vždy groteskné, ak majú byť úprimné. A o tom, že niekedy najviac prezrádza o národe práve to, či koná alebo len sníva za pecou,“ priblížila distribučná spoločnosť filmu, ktorého premiéra je v slovenských kinách naplánovaná na 3. júla 2025.
Ekologické natáčanie i medzinárodné úspechy
Natáčanie Kroniky večných snílkov prebiehalo v dedinke Brusník v okrese Veľký Krtíš a jeho špecifikom je, že sa uskutočnilo na jednom jedinom dvore, na ktorý počas 40 natáčacích dní zmestili celý svet Borošových „Ťapákovcov“. Na tvorbe snímky sa podieľal o. i. aj architekt Michal Lošonský, scénografka Zuzana Čupajová, kostýmová výtvarníčka Eva Miklisová a umelecký maskér Martin Blaznik. Celá výprava má certifikát ekologického natáčania.
Film mal svetovú premiéru minulý rok v novembri v indickom Goa na 55. ročníku áčkového filmového festivalu. Okrem najnovšieho úspechu v Paríži, kde Kronika večných snílkov získala ocenenie Najlepší nezávislý dramatický európsky film, bola satiricko-groteskná snímka úspešne uvedená aj na festivaloch v Jaipure, Beverly Hills či Texase.
Do tretice…
Kronika večných snílkov je tretím filmom v réžii Rastislava Boroša. Rodák z Gemera debutoval na filmových plátnach v roku 2016 slovenskou road movie Stanko s podtitulom Krátka cesta za veľkým snom, ktorá rozprávala príbeh o priateľstve medzi outsidermi na okraji spoločnosti. Film bol inšpirovaný skutočnými ľudskými osudmi a hlavnej úlohy Stanka sa zhostil Peter Kočan.
Do povedomia väčšiny slovenských divákov i hľadáčika filmových kritikov (v pozitívnom slova zmysle) sa ale Rasťo Boroš dostal až o 6 rokov neskôr svojím druhým celovečerným filmom Čierne na bielom koni. Romantická gangsterka získala celkovo 5 nominácií na národnú filmovú cenu Slnko v sieti a ocenenie za Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej role úlohe si napokon odniesol Attila Mokos, ktorý stvárnil postavu Lučána Ármina Wámbéryho. Hlavnú úlohu frajera so zlatým zubom i zlatým srdcom Bandyho Koháryho si vo filme „Čierne na bielom koni“ zahral jeden z najvýraznejších hercov svojej generácie Milan Ondrík, ktorý si nedávno prevzal Slnko v sieti za vedľajšiu postavu gardistu v historickej dráme „Ema a smrtihlav“. Divácke publikum si v ostatnom čase získal aj postavou Michala Černáka – chlapca z Telgártu, ktorý sa stal rešpektovaným a obávaným členom mafiánskej skupiny. Dobový thriller v dvoch častiach režiséra Jakuba Kronera – Miki a Černák patria medzi najnavštevovanejšie filmy posledného obdobia.
Fanúšikovia charizmatického Milana Ondríka sa môžu tešiť aj na ďalšie snímky, v ktorých stvárňuje hlavnú rolu. Príkladom je okrem „Kroniky večných snílkov“ aj nový film režisérky Terezy Nvotovej „Otec“, ktorý príde do kín v druhej polovici tohto roka.
Stál v úzadí, no jeho práca patrí k najviditeľnejším zložkám divadla i filmu. Milan Čorba patril medzi najvýznamnejších slovenských kostýmových výtvarníkov…
Po dokumentárnom filme Pachová stopa prichádza režisérka a scenáristka Zuzana Piussi tento rok do slovenských kín s novou investigatívnou snímkou Hlas…