Filmárka Zuzana Piussi ide opäť do hĺbky a na plátna kín prináša Hlas lesa
Po dokumentárnom filme Pachová stopa prichádza režisérka a scenáristka Zuzana Piussi tento rok do slovenských kín s novou investigatívnou snímkou Hlas…
Stál v úzadí, no jeho práca patrí k najviditeľnejším zložkám divadla i filmu. Milan Čorba patril medzi najvýznamnejších slovenských kostýmových výtvarníkov a scénografov, ktorý stál pri zrode vizuálnej identity a charakteru stoviek divadelných, televíznych a filmových postáv. Pohľad na jeho výnimočnú a pestrú tvorbu ponúka aktuálna výstava s názvom Milan Čorba. Tvorba v slobode, sloboda v tvorbe inštalovaná v priestoroch Slovenského národného divadla, ktorá bude verejnosti sprístupnená do konca júna.
Výstava vo foyeri Činohry Slovenského národného divadla (SND) otvára návštevníkom dvere do sveta, kde sa látky menia na charaktery postáv a rozprávajú vlastné príbehy. Na 15 vystavených paneloch je zaznamenaná a zachytená tvorba renomovaného kostýmového mága Milana Čorbu od jeho začiatkov v Divadle na Korze (1968 – 1971) po mimoriadne úspešnú inscenáciu SND Tančiareň vrátane širokej ponuky filmových projektov, v ktorých zanechal nezmazateľnú stopu. Okrem fotografií z inscenácií a filmov, na ktorých tvorbe Milan Čorba v priebehu takmer polstoročia ako kostýmový výtvarník a scénograf spolupracoval, majú diváci príležitosť vidieť i jeho kostýmové návrhy.
„Milan Čorba ma učil kostýmovú tvorbu na Vysokej škole múzických umení, bol som jeho žiak a pamätám si, ako bol vždy milý, ústretový a usmievavý. Vždy nám hovoril, že umelci, keď chcú podávať dobré výkony, musia byť slobodní. Hneval sa len vtedy, keď niekto niekomu slobodu bral,“ vysvetlil názov výstavy Milan Čorba. Tvorba v slobode, sloboda v tvorbe jej kurátor Miroslav Daubrava, ktorý pri kompozícii výstavy vychádzal z knižnej monografie nesúcej meno renomovaného kostýmového výtvarníka, scénografa a pedagóga. Autorom monografie Milan Čorba je jeho žiak, dnes tiež kostýmový výtvarník a pedagóg Ján Kocman.
Výstava inštalovaná vo foyeri Činohry SND vznikla v spolupráci s Divadelným ústavom pri príležitosti nedožitých 85. narodenín Milana Čorbu a je poctou jeho bohatej a výnimočnej tvorbe.
Milan Čorba bol jedným z najvýznamnejších slovenských kostýmových výtvarníkov s mimoriadnym citom pre detail, presnosť a hodnovernosť, schopnosťou podporiť psychológiu divadelných či filmových postáv a talentom dotvoriť svojimi kostýmami celkovú atmosféru diela.
„Jeho kostým bol založený na analýze dramatickej postavy. Jednoducho vychádzal z toho, že rešpektoval fyzické danosti herca, pozoroval jeho rečový prejav, intonáciu, hlavne jeho fyziognomické vlastnosti a pohyb. Z toho všetkého dokázal ušiť kostým na mieru, popritom rešpektoval autora, predlohu a režijno-dramaturgický zámer,“ charakterizoval kostýmovú tvorbu Milana Čorbu kurátor výstavy Miroslav Daubrava zdôrazňujúc, že prioritou bol pre kostýmového mága strih kostýmu až následne kládol dôraz na štylizáciu. Vo svojej tvorbe pritom nadväzoval na významného slovenského režiséra, herca, scenáristu, kostýmového a scénického výtvarníka, pedagóga a karikaturistu Karola L. Zachara.
„Veľká dôslednosť to musí byť, veľká zodpovednosť, pretože napríklad film, ktorý som robil s Jirkom Menzlom – Obsluhoval som anglického kráľa, videlo v Čechách a na Slovenku zhruba milión ľudí a ďalší milión ľudí videl tento film na iných kontinentoch alebo v iných krajinách, no a vy musíte robiť pre tie dva milióny s tým, že sa nájde jeden, ktorému bude niečo vadiť, že niečo nezodpovedá povedzme histórii, nezodpovedá pravde, nezodpovedá to nejakému predpisu. Tak to musíte robiť pre milión a pre jedného. To je moja ambícia, aby som sa veľmi nemýlil, alebo ak to zoberiem ostrejšie, aby som nepodvádzal,“ vyjadril sa na margo svojej tvorby Milan Čorba v rozhovore pre Kinoramu v júni 2010.
Výnimočný kostýmový výtvarník spolupracoval s divadlami v Bratislave, Prahe, Martine, Zvolene, Prešove či Brne. Navrhol kostýmy pre kultové filmy a divadelné inscenácie, medzi ktoré patrí Tisícročná včela, La traviata, Obsluhoval som anglického kráľa, Balada o siedmych obesených, Pacho, hybský zbojník, Ja milujem, ty miluješ, Tri sestry, Višnový sad, Ženitba, Jindřich IV, Macbeth a mnohé ďalšie. Počas svojej profesionálnej kariéry vznikli pod jeho rukami kostýmy pre viac než 400 televíznych inscenácií a takmer dvesto divadelných hier.
Pri svojej práci spolupracoval oceňovaný kostýmový mág s poprednými filmovými a divadelnými režisérmi, medzi ktorých patrili Peter Weigl, Jiří Menzl, Juraj Jakubisko, rovnako aj Ľubomír Vajdička, Martin Huba, Miloš Pietor, Vladimír Strnisko alebo napríklad Peter Mikulík.
Milan Čorba bol tiež významným pedagógom, ktorý ovplyvnil a vychoval mnoho mladých umeleckých duší. V roku 2010 sa stal laureátom ocenenia Krištáľové krídlo, ktoré mu bolo udelené za jeho celoživotné dielo.
Výstava Milan Čorba. Tvorba v slobode, sloboda v tvorbe venovaná jeho najvýznamnejším dielam bude verejnosti sprístupnená do konca júna. Návštevníci si ju môžu pozrieť vo foyeri Činohry SND vždy hodinu pred každým divadelným predstavením.
Po dokumentárnom filme Pachová stopa prichádza režisérka a scenáristka Zuzana Piussi tento rok do slovenských kín s novou investigatívnou snímkou Hlas…
Karate Kid je pojmom niekoľkých generácií detí a dnes už aj rodičov. V novom filme Karate Kid: Legendy sa obľúbený príbeh…
Francúzska kinematografia zase raz siahla do bohatej pokladnice svojej kultúrnej histórie. Životopisná historická dráma Bolero sa odohráva v dvadsiatych rokoch minulého…