„Keď príležitosť neprichádzala, vyrobila som si ju sama,“ hovorí tvorivá a energická Oľga Belešová
Už od detstva vedela, že herectvo je smer, ktorým sa chce uberať. Jej cesta na divadelné dosky však nebola vôbec priamočiara. Vyštudovaná novinárka Oľga Belešová si musela chodníček na javisko vyšliapať sama. Dve desaťročia bola neoddeliteľnou súčasťou divadla GUnaGU, stála tiež pri zrode divadelných ocenení sezóny Dosky, pôsobila v rozhlase, dabingu i pred televíznymi a filmovými kamerami, hoci ako s úsmevom priznáva, vo filme nikdy netúžila hrať. Nepovšimnutá nezostala ani jej vlastná autorská činnosť. Herecká stálica Oľga Belešová oslávila začiatkom mája 60 rokov.
Sama som sa zdokonalila a vypracovala
Na doskách, ktoré znamenajú svet, stála Oľga Belešová už ako dieťa. Jej recitačný a spevácky talent si všimla v prvom ročníku základnej školy jej triedna učiteľka a Oľginým rodičom odporučila, aby ju prihlásili do dramatického krúžku ľudovej školy umenia a divadla LUDUS. Zakrátko zažiarila na festivale Detská divadelná Šaľa, na ktorom získala cenu za najlepší detský, dievčenský herecký výkon. Už vtedy vedela, že toto je cesta, ktorou sa chce v živote uberať. „To nebolo, že ja túžim byť herečka. To bolo, že sa chcem živiť tým, čo mi ide hravo, ľahko, príjemne,“ približuje samotná Belešová, ktorá sa v 80. rokoch minulého storočia prihlásila na herectvo. Na VŠMU ju však nevzali pre údajný nedostatok talentu.
„Bola som veľmi nešťastná, keď ma neprijali na štúdium, ale s odstupom času viem, že to bolo, ako malo byť. Takto mám akoby zadné vrátka. Je dobre, ako to bolo a ako to je,“ spomína dnes známa a obľúbená slovenská herečka, autorka, moderátorka a komička, ktorá na Univerzite Komenského v Bratislave vyštudovala žurnalistiku a ako novinárka pracovala neskôr v denníkoch Práca, Pravda, SME a v týždenníkoch TV oko a Nedeľná Pravda. V kútiku duše však stále vedela, že novinársky svet nie je pre ňu tým pravým. Zlom nastal začiatkom 90. rokov, keď sa stále ako aktívna novinárka stala súčasťou divadla GUnaGU, a to odštartovalo naplno jej cestu za vytúženým snom.
20 rokov v GUnaGU
Doobeda novinárka, podvečer herečka na scéne v GUnaGU. Istý čas pôsobila Oľga Belešová na dvoch pozíciách. Obe však chceli „celého človeka“ a Oľga sa musela rozhodnúť. Jej život zmenila cesta do Austrálie. Osobne aj profesne. V krajine protinožcov spoznala svojho budúceho manžela a získala sebavedomie a odvahu. Po návrate sa vzdala práce novinárky a naplno sa pustila do herectva.
V GUnaGU sa za dve desiatky rokov pôsobenia zhostila komediálnych i dramatických postáv a na tvorbe mnohých divadelných hier sa aj sama autorsky podieľala. Medzi najznámejšie inscenácie patria Len tak ľahučko, Ďefčátko, Urgentný príjem, Modelky, Telenovela, Poradňa krásy Šereď, Baby na palube či hra s názvom John a Yoko, ktorú Belešová napísala spoločne s manželom a inscenácia získala v roku 2007 na Kremnických gagoch ocenenie Zlatý gunár.
„V živote a v kariére som urobila len jednu chybu, že som všetko vsadila na jednu kartu, že som sa upla na divadlo GUnaGU, zatiaľ čo všetci moji kolegovia už mali rozbehnuté televízie a tak… ja len tak drobne. Mňa poznali iba tí diváci, ktorí chodili do toho podzemného divadla. Tak toto som musela zmeniť,“ vysvetľuje, prečo sa rozhodla po 20 rokoch odísť z divadla GUnaGU, vybrať sa vlastnou cestou a stať sa herečkou v slobodnom povolaní. „Ja si dodnes pamätám ten úžasný pocit, ako som z toho podzemného divadielka vyšla na veľké javisko,“ spomína s úsmevom na tvári, „Bola som prešťastná, keď som to (herectvo, pozn. red.) mohla robiť. Ja som to nemohla vyštudovať, ale keď som sa k niečomu dostala a mohla som si to užiť a mohla som predviesť, čo je vo mne, bola som šťastná.“
Oľga Belešová hosťovala v priebehu rokov v Slovenskom národnom divadle, L+S, v Divadle Aréna, Wüstenrot i napríklad v Divadle v podpalubí, v niektorých z nich vystupuje dodnes. Rozbehnuté má spolupráce i s ďalšími divadlami, nielen ako herečka, ale aj ako autorka divadelných hier.
Ako táto energická a tvorivá žena prezrádza, aktuálne má v repertoári 8 titulov, v ktorých ju môžu diváci vidieť. Jedným z nich je inscenácia z pera kubánskeho dramatika Josého Triana Vyučovanie dony Margarity, ktorú uvádza Divadlo bez masky. Satirická monodráma, v ktorej sa divadelná sála mení na školskú triedu a prítomní diváci sa stávajú žiakmi, si už krátko po premiére na slovenskom javisku (28. apríla 2023) získala pozornosť nielen diváckeho publika, ale aj odbornej verejnosti. Divadlo bez masky získalo za inscenáciu Vyučovanie dony Margarity cenu Zlatý gunár na Medzinárodnom festivale humoru a satiry Kremnické gagy 2023 ako Objav sezóny.
V tom istom roku bola za stvárnenie autoritatívnej a svojskej učiteľky využívajúcej svojrázne metódy výučby ocenená i samotná Oľga Belešová, ktorá sa stala laureátkou Výročnej ceny Literárneho fondu 2023.
Charizmatická herečka aktuálne účinkuje v Divadle bez masky aj v satirickej čiernej komédii austrálskeho autora Davida Finnigana Zabíjajte popieračov klimatických zmien, v ktorej skupina extrémistických ekoteroristiek zaútočí na parlament s cieľom donútiť ho takýmto spôsobom k prijatiu opatrení na riešenie klimatických zmien a zastavenie globálneho otepľovania. Oľga Belešová sa v tejto hre zhostila úlohy ministerky životného prostredia Gwen Malkinovej.
Viem, čo viem a viem, čo neviem
Najväčšiu cenu má pre Oľgu Belešovú divadlo a jej divadelná tvorba. Čerstvá šesťdesiatnička sa však netají ani láskou k rozhlasu. I tú pretavila do profesnej roviny a v Slovenskom rozhlase mala roky vlastnú talkshow. Desaťročie sa venovala tvorbe pre deti – rozhlasovým inscenáciám a rozprávkam. Jej hlas budú diváci poznať o. i. aj z obľúbených večerníčkov Websterovci či Mimi a Líza. V portfóliu má napríklad aj nahrávanie prvej slovenskej audioknihy Rozprávky pre neposlušné deti a ich starostlivých rodičov od Dušana Taragela.
„Som pracovitá, som tvorivá, som dynamická, ja sa viem nadchnúť pre veci. Robím to, čo chcem. Keď neprichádzala príležitosť, tak som si ju vyrobila, tak sme si vymysleli divadelnú hru. Ja to všetko, čo robím rada, využijem v niečom, čo si vymyslím a potom tým nadšením nakazím aj mojich kolegov,“ vysvetľuje široké pole svojej pôsobnosti, v ktorom nechýba ani účinkovanie pred televíznymi kamerami. „Keď nie ste na obrazovke alebo na plátne, tak ako by ste neexistovali,“ priznáva Belešová.
V roku 1999 si zahrala postavu profesorky Laury Chudej v komediálnom seriáli režiséra Stanislava Párnického Zborovňa. Vidieť ste ju mohli i v Obchode so šťastím. Najväčšiu popularitu jej priniesli Profesionáli a rola susedy Beatrix Bežnej, za ktorú bola Oľga Belešová dvakrát nominovaná na televízne ocenenie OTO. „Mala to byť len jedna časť. Bola som tam ako taký hosť do jednej časti, bola som pozvaná, že budem hrať pani Bežnú, ale autorom sa to veľmi páčilo a ja som ich aj nahovárala, že počúvajte, to je výborná postava, ešte mi napíšte, že ja to budem veľmi rada hrať a tak mi písali a ja som sa tam objavila viackrát,“ spomína na svoje účinkovanie v kultovom slovenskom sitkome z rokov 2008 až 2014, ktorý je divácky obľúbený a reprízovaný dodnes.
Aktuálne ju môžu diváci vidieť v úspešných seriáloch Dunaj, k vašim službám a Nemocnica. Za sebou má účinkovanie v Zite na krku, Gympel TV, Ordinácii v ružovej záhrade, Búrlivom víne, Najhoršom týždni môjho života či napríklad Šťastnej rybke. Projekty, do ktorých sa zapojí, si starostlivo vyberá a rozhoduje sa pri tom aj na základe vlastnej intuície.
„Sama som sa tak nejako vypracovala vo všetkom s pomocou režisérov, ktorí si ma vybrali a spoznala som svoje možnosti a limity. Viem, čo viem a viem, čo neviem a do toho neleziem,“ vysvetľuje o. i. aj dlhoročná moderátorka a spoluautorka obľúbenej publicistickej relácie pre seniorov Generácia – zlaté roky života, ktorú vysielala Slovenská televízia v rokoch 2011 až 2015. Relácia, ktorá bola pôvodne známa pod názvom Senior klub, ponúkala divákom autentické a reálne príbehy vitálnych a stále aktívnych seniorov s ich každodennými radosťami a starosťami.
„A tam som sa rozprávala a prihovárala seniorom, starým ľuďom. A to mi bolo veľmi príjemné. A oni sa vždy tak báli. Tak hovorím, vy z nás tu viete najviac o tej téme, tak sa nebojte,“ približuje zákulisie natáčania relácie Generácia – zlaté roky života Oľga Belešová. „A potom, keď sme nahrali ten rozhovor, tak vždy ma chválili, že zo mňa ide taký pokoj, že dokážem ich tak upokojiť a že aký mám príjemný hlas. A tak to chcem teda uzavrieť tým, že viem byť aj taká prirodzená, pokojná, a tak možno, že to je tiež možno nejaká len moja poloha, že to hrám. Už niekedy aj sama neviem. A ja sa tak zabávam sama so sebou. Ja si proste vystačím,“ dodáva s úsmevom.
Nikdy netúžila hrať vo filme
Hoci pred podstatné meno herečka by sme Oľge Belešovej dali častejšie prívlastok divadelná či televízna, cudzí jej nie je ani film. Na filmovom plátne debutovala v roku 1984 v snímke A keď som stretol lásku. V nasledujúcich desaťročiach bola do filmových rolí obsadená niekoľkokrát, no išlo hlavne o menšie postavy. Ako s úsmevom na tvári priznala vlani na vyhlásení laureátov cien Slnko v sieti, pre film ju objavili až v komédii režiséra Jonáša Karáska a scenáristu Tomáša Dušičku Invalid. V snímke z roku 2023 si zahrala riaditeľku múzea Máriu, za ktorú bola nominovaná na národnú filmovú cenu v kategórii
Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe.
„Obyčajne to býva hercova méta – hrať vo filme. Toto vôbec nebola moja méta a keď mi ponúkli rolu v Invalidovi, tak som to vôbec nebrala vážne. Brala som to ako jednu drobnú prácu a tam bolo pre mňa dôležité, že sa na tú postavu hodím, že tie rázne ženy, mrchy a také falošné ženy, ktoré sa pretvarujú, že to mi tak sedí (smiech)… také mi sedí a to aj rada robím, rada hrám takéto typy,“ vysvetľuje slovenská herečka a komička, ktorá už veľké sny nesníva a ako sa necháva počuť, so svojím terajším, stabilným životom je spokojná, raduje sa z vecí, ktoré prichádzajú a ktoré v živote má. Popritom však nezabúda ani na svoju minulosť, na cestu, ktorá ju doviedla k splneniu jej životného sna, aj preto sa rozhodla podporovať mladé herecké talenty a začínajúcich filmových a divadelných tvorcov a sama si zahrala i v niekoľkých študentských filmoch: „Mne ľudia pomohli, že mi otvorili niekde vrátka a ja som sa tej príležitosti chopila a využila naplno a dokázal som, že som tam oprávnene. Ja viem, odkiaľ som prišla, a preto chcem tým deťom pomáhať.“ Rozhovor s jubilujúcou herečkou Oľgou Belešovou, si môžete pozrieť v našom archíve (10 DIEL | 25 MÁJ 2025 ) na stránke kinorama.sk
Stál v úzadí, no jeho práca patrí k najviditeľnejším zložkám divadla i filmu. Milan Čorba patril medzi najvýznamnejších slovenských kostýmových výtvarníkov…
Po dokumentárnom filme Pachová stopa prichádza režisérka a scenáristka Zuzana Piussi tento rok do slovenských kín s novou investigatívnou snímkou Hlas…